İçeriği
Dışavurumcu Sanat 1980 yıllarında akademide bir terapi alanı olarak başlamış, 90’lı yıllarda Amerika’da Lesley Universitesi’nde ve daha sonra İsviçre’de bulunan European Graduate School’da geliştirilmiştir. Bu alan daha sonraları Eğitim ve Sosyal Dönüşüm disiplinlerinde da etkili olarak uygulanmaya başlamıştır. Kişilerin ve toplulukların kendilerini dönüştürme gücünün ancak kendilerinde olduğunu varsayan bu yaklaşım, sanatlararası (resim, müzik, şiir, drama, heykel, dans vb.) çalışma yöntemini merkezine alarak katılımcıların güvenli bir ortamda arzu ettikleri dönüşümü keşfetmeleri için bir estetik alan açılmasının gerekliliğini savunur. Atölyeler boyunca katılımcılar estetik alanlarını, hayal gücü ve algılarını resim yaparak, kile şekil vererek, dans ederek, ritm tutarak genişleterek içinde bulundukları çatışmaların merkezinden uzaklaşıp onları dönüştürmenin yollarını araştıracak. Dışavurumcu Sanat felsefesinin temelini oluşturan poiesis kavramını bir sanat eserine şekil vererek deneyimleyecek ve ortaya çıkan sanat eseriyle kurulan estetik ilişkinin sağlamlık ve esnekliklerine olumlu etkilerini yine sanat yoluyla ifade ederek grup içinde paylaşacaklar. Atölyeler katılımcıların kendi yaşadıkları çatışma dönüştürme deneyimi birlikte çalıştıkları öğrenci gruplarına nasıl aktaracakları konusunda bir grup çalışmasıyla sona erecek.
Kazanımları
Bu eğitimin sonunda katılımcılar dışavurumcu sanat yaklaşımını eğitim ortamlarına nasıl aktarabilecekleri konusunda beceriler kazanacak, sanatlararası yaklaşımı uygulamalarla deneyimleyecek, dil ile iletişim kurmanın ötesine geçip renk, imge, ses, ritm ve bedeni kullanarak kendini ifade etmenin yollarını araştıracak ve örgün ve yaygın sınıf ortamlarında bilinmezle baş etme becerilerini geliştirecektir. Bu çalışma eğitmenlerin sağlamlık ve esnekliklerini geliştirmek üzere tasarlanmıştır. Çatışmaları dönüştürmede eğitmenin öz farkındalığı, olumlu iletişim ve sorun yönetimi becerileri ve beden ve duyular yoluyla kurduğu etkileşim çalıştığı gruplarda karşılaştığı çatışmaları dönüştürmede çok önemlidir. Bu çalıştayın sonunda katılımcılar bu becerilerini geliştireceklerdir.